petek, 8. februar 2008

Nomad ali s culo po svetu

Pred leti sem si predstavljal, da je vsak v svojem bistvu vsaj malo nomada. Potem sem lastno prepričanje nadgradil s spoznanjem, da je nomadstvo nekaj kar ne moreš posploševati. Še nekaj kasneje pa sem spregledal; moderno nomadstvo je pravzaprav značilno za bogati svet in je celo zelo trendi. Selimo se tja, kjer najdemo boljšo službo, selimo se tja, kjer je kapital in se sklepajo posli, selimo se naokrog kadar potujemo in radi povemo, da menjamo okolje, ker je to nasploh fajn in je predvsem posledica globalizacije; vse na dosegu roke! Živeti lajf modernega nomada je pač povsem okej, a precej oddaljeno od tistega, ki ga najdemo v Sibiriji, Mongoliji, Osrednji Aziji, na področju Afrike, kot je recimo Etiopija, kjer domujejo številna nomadska plemena.

Pravo ali kar prvinsko nomadstvo je moč najti tam, kjer se družine selijo za boljšimi pogoji preživetja, v iskanju rodovitne zemlje in pašnikov, pa seveda vode in v begu pred dolgo, mrzlo zimo. Takšnih nomadov je v svetu vse manj, in še ti so izpostavljeni modernim trendom in skorajšnjemu spreobratu. Biti nomad je osnovna človeška pravica, ne glede na to ali je temelj za pravico Bog ali narava sama. Živeti nomadstvo pa je izbira vsakega posameznika.

Z nomadstvom imam kar nekaj izkušenj; z moderniziranim doma, s pravim pa na raziskovanjih vsepovsod tam, kjer ljudje še vedno živijo v pravem nomadskem vzdušju. Prav vedno pa me zaznamuje ta njihova preprostost do življenja. Čudovito je doživeti ta enostaven pogled na vsakdanje stvari, kjer ne potrebujejo nevemkakšnih dobrin, kjer si zapolnijo dan s povsem navadnimi stvarmi. Ne hodijo na žure, pa ne sedijo pred televizorjem in podobne štose. Že nevemkolikokrat sem se spraševal, če poznajo bolezen, ki jo na zahodu imenujemo depresija. Pa sem tako vrtal in vrtal in razlaga o občutkih, ki nas zahodnjake prebadajo, ko pademo v depresivno stanje. No, pa si nikakor nismo prišli na čisto, ker slednje sploh ne poznajo. Ni mi preostalo drugega, kot da sem se sprijaznil z njihovim doživljanjem sveta, se uživel in preprosto užival v preprostosti življenja. In še nekaj zanimivega sem ugotovil, ko sem se družil z nomadi. Njihovi otroci shodijo kakšen mesec do dva prej kot otroci zahodnjakov (beri bogatega sveta) in to predvsem iz razlogov (zakar pa nimam znanstvenega ali statističnega dokaza), ker so otroci obdani z živalmi, ki jih enoatavno postavijo na noge, ker so otroci, recimo v geru, precej svobodni in dosti hitreje pričnejo s plezanjem in preprosto zato, ker je vzgoja nomadčkov precej bolj sproščena in imajo precej več svobode do gibanja in s tem raziskovanja okolice. In prav ta svoboda - imenovana nezategovanje na vseh nivojih lajfa, - ki jih spremlja vsekozi je nekaj, kar je še posebej značilno za nomade in njihov življenjski stil. Sem omenil svobodo?!

p.s. Tole dodajam zapisu naknadno, kajti čisto po naključju so v Dnevnikovi prilogi Objektiv (09.02.2008) objavili uvodni članek; Žurerski Nomadi, ki se ukvarja predvsem z mladimi v zahodnem svetu in njihovimi tveganji; od alkohola, seksa, drog, zasvojenosti, nasilja. Članek je plod raziskave žurerskih navad mladih v devetih mestih. Mladih, ki shodijo kasneje kot nomadi, mladih, ki so dobesedno žurersko razpoloženi, mladih, ki verjamejo v svobodo, a kaj kmalu spoznajo, da je edina prava svoboda v zahodnem svetu imeti denar, veliko denarja. No, o tem koliko resnice se skriva v "Imeti denar" pa v enem od naslednjih zapisov.

Nomad; 1. Pripadnik ljudstva, ki se seli iz kraja v kraj; nomadi so odgnali svoje črede na jug. 2. publ. kdor pogosto potuje, se seli iz kraja v kraj... Vir: SSKJ

4 komentarji:

widra wanda pravi ...

Se mi zdi, da je moderni nomad bolj vezan na en kup reči, ki jih mora vlačiti s sabo, kakmorkoli gre, sploh če gre kam dalj: ne vem, kako bi vse tiste kovčke in potovalke spravili na enega konja ali kamelo.

Že za vsakodnevna popotovanja se nabere toliko reči, od denarnice, pa telefon in voda in robčki in dodaten pulover pa dežnik, ker nikoli ne veš, kanede. Za tako tapravo nomadstvo smo pa v večini preveč pomehkuženi, ali precivilizirani, če hočeš.

V bistvu pa na konuc ugotoviš, da rabiš le spalko pa kakšnega prjatla in itak voljo, da greš.

Matej Mejovsek / tnord pravi ...

Hja, se strinjam; nase vrste nomad mora vzeti s seboj cuda stvari, da pride skozi, pa toplo vodo na vsakem koraku, pa jutranji zajtrk na tem in tem nivoju, pa cuda drugih stvar, da sploh potuje naokoli, se seli in podobne stose...

Prvzaprav sem lani ugotovil, da ne potrebujes s seboj skoraj nic, ko sem za celo potovanje ostal brez prtljage... nekaj je bilo panike na zacetku, potem pa sem se s situacijo sprijaznil, najnujnejse nakupil in ajde gremo...

matjaž pravi ...

Matej, kako si CELO potovanje ostal brez prtljage? Kaj pa Moron in njegov Emporium?! Atomic F. Klammer bunda, gojzerji z Vibram podplatom, spalka za minus 20 stopinj, Schoeller hlače,...? Vse to si kupil, preden smo odšli s konji do jelenčkov. Za naslednjič pa seveda ne smeš pozabiti sedelnega pasu!

Matej Mejovsek / tnord pravi ...

Heheheheh, Matjaz je za hece :)

Res sem uletel ves panicen na Moronsko trznico, najdel spalko za -20 sopinj pod nulo - beri malce debelejsa odejo - kjer so mi noge, ko sem se recimo stegnil pogledale na plano. Se najboljsa pa je zares bila tista Franc Klamer vetrovka, ki se mi je hudo podala. Topel in volnen pulover za 5 USD imam se danes, pa tudi une zametke za 3 USD, ki sem jih imel na sebi vseskozi so mi prav fajn... da ne omenjam stunfov z rebrcki, pa korejskih spodnjih gat in kozmetike, ki sem jo ubodel v prav tako korejskem hotelu... Potem pa sem nekaj dni kasneje od silne vneme se sedlo strgal :)